VÁROSNÉZÉS - ÉPÜLETAJÁNLÓ
Íme pár látványosság, amit érdemes megnézni Velencében!
A Chiesa di San Giorgio Maggiore a 16. Században (1566-1610 között) épült bencés rendi templom, mely Andrea Palladio tervei nyomán valósult meg. Jellegzetes fehér márvány homlokzatáról és a tégla épülettömegtől különálló, magas templomtoronyról ismerhető fel. Belső és külső megjelenésére egyaránt jellemző a tiszta, egyszerű vonalvezetés, mely tipikusan a reneszánsz korra jellemző vonás. A templom jellegzetessége a kereszt alakú alapon centrálisan elhelyezkedő kupola és a szentélytől elkülönülő hosszú kórus. A belső tér falait többek közt Tintoretto munkái díszítik. (VÉS)
Guidecca sziget, Il Redentore
Az Il Redentore vagy más néven Gesù Cristo Redentore egy fogadalmi templom az olaszországi Velencében, a Giudecca városrészben. Építését a Szenátus rendelte el az 1575 és 1577 között pusztító pestisjárványidején. A területen már korábban, 1536-ban felépítették a Santa Maria degli Angeli-templomot, amely napjainkban is látható az apátság területén. Később, 1539-ben ugyanezen a helyen egy kolostort létesítettek, majd1577 május 3-án megkezdődött a Il Redentore-templom építése. Tervezésével Andrea Palladiót bízták meg, majd az ő 1580-ban bekövetkezett halála után az építkezést Antonio da Ponte vezetésével fejezték be. Akapucinus szerzetesek meggyőzték a Szenátust, hogy ne engedélyezzék a templomban való temetkezést, ennek köszönhetően az épület megőrizte egységes stílusát. Felszentelésére 1592-ben került sor. A homlokzatot isztriai kővel borították, kialakítása emlékeztet a Palladio által szintén Velencében épített San Francesco della Vigna és San Giorgio Maggiore templomokéra. A főbejáratot egy tizenöt fokból álló lépcsőn lehet megközelíteni, ez utalás arra, hogy a hagyomány szerint Salamon jeruzsálemi templomához is egy ilyen lépcső vezetett. A homlokzat széles oromzata a római Pantheónra utal, a keskeny harangtornyok minaretekre emlékeztetnek. (wikipédia)
Piazza di San Marco
A Szent Márk tér Velence egyik legismertebb közterülete, mely a város szélén található. Arculatát nagymértékben meghatározzák a teret körbevevő épületek, mint a Szent Márk-székesegyház vagy a Dózse-palota. (wikipédia)
Palazzo Ducale
A Dózse-palota az egykori Velencei Köztársaság fejének, a dózsének palotája, Velence egyik legismertebb műemléke, a gótikus világi építészet egyik velencei remeke. A Szent Márk-székesegyház mellett, a Libreriával szemben fekszik a Piazzettán. A jelenleg látható palotát 1340-ben kezdték el építeni, elsőként a vízparti szárny készült el 1365-re. Teljesen 1424-ben fejezték be, majd pedig többször restaurálták. A Nagytanács 1419. július 30-án tartotta itt első ülését. Itt találhatók az egykori köztársasági testületek hivatalai, gyűléstermei is. A 75 m x 100 m széles zárt épülettömb az itáliai lakóházak mintájára belső udvar körül van kiépítve. Magas falfelület széles, csúcsíves ablakokkal, középen erkéllyel, feljebb kis körablakokkal. Kétszínű, márványból készült rombuszminta a falsíkokon (fehér és vörös kockákból rakva, átlós mintázat) díszíti. Gazdagon díszített, gótikus kapujának plasztikus képén Foscari dózse térdel Szent Márk oroszlánja előtt, Velence allegóriája az igazságosság képében. A Piazzetta felőli homlokzat középső erkélye 1577-79-ből származik, Alessandro Vittoria készítette, szimbolikus: az igazságosság jelképe. (wikipédia)
A Szent Márk-székesegyház vagy Szent Márk-bazilika az olaszországi Velencében, a város központjában a Szent Márk téren áll. Ez a város főtemploma a bizánci építészet legeredetibb formában megőrzött emléke. A Szent Márk-bazilika nem egyetlen kor építménye, a 11. századtól a köztársaság 1797-ben bekövetkezett bukásáig fejlődött és az évszázadok alatt minden kor rajta hagyta a nyomát. Elrendezése a konstantinápolyi Szent Apostolok- és a Hagia Szophia-templomot vette mintául. A bazilika egyszerre három alaprajzi sémát egyesít magában: a bizánci eredetű görög kereszt formát, a mellékhajókkal ellátott ókeresztény bazilikát és egy kettőskereszt alakú harmadikat, amely a pátriárkai szimbólum felidézésével Velence függetlenségét és Szent Márk rangját jelképezte.
A boltívek, a kupolák alakja, a mozaikdíszítés és a márványburkolat bizánci eredetűek, de a homlokzat kialakításakor sok nyugati, román és gótikus elemet is felhasználtak. A templombelső mozaikborítását Bizáncból hívott mesterek kezdték el a 12. században. A megszokott témákat ábrázolták: ótestamentumi jeleneteket, Mária és Jézus élettörténetét, Ábrahám áldozatát, József történetét stb. (wikipédia)
Az Olivetti írógép gyártó manufaktúra 1957-ben felkérte Carlo Scarpa olasz építészt, hogy tervezze meg Velence központjában lévő üzletük enteriőrjét és homlokzatát. Nehéz feladat elé állították a tervezőt, hiszen Velence belvárosában bárminemű kortárs beavatkozás szemet szúrhat, elüthet az ódon városi hangulattól. Scarpa képzőművészeti eszközei és mesteri érzéke egy rendszer megismeréséhez és az ahhoz való idomuláshoz gyönyörű alkotást szült a nehéz helyszínre. Az elkészült mű kortárs és mégis patinás: magától értetődő dizájn tárul a látogató elé.
A showroomot akkor is érdemes megtekinteni, ha a látogató inkább a hagyományos velencei építészet híve, hiszen Carlo Scarpa munkája egyesíti magában a régit és az újat, egyéni, részletekben és apró ötletekben gazdag világot teremt a velencei belváros szívében.
(VÉS)
Basilica dei Santi Giovanni e Paolo
A Szent János és Pál Bazilika a fő Domonkos templom Velencében.
1246-ban a Velencei dózse mocsaras területet adományozott a Domokos-rend számára, melyre templomot építettek. Az első templomot 1333-ban lebontották, és megkezdődött a ma is látható bazilika építése. A bazilikát 1430-ban szentelték fel, gótikus stílusban épült.
A nyugati, hatalmas, befejezetlen téglahomlokzata kontrasztban áll a szomszédos Scuola Grande di San Marco díszes homlokzatának eleganciájával.
A kaput Bartolomeo Bom velencei építész, szobrász készítette, melynek oszlopait Torcello szigeti tempomból hozta, ezáltal klasszikus részleteket csempészve a gótikus templomba. A kapu építésével az egész homlokzat felújításra került volna, ez azonban nem történt meg. Megfigyelhető, hogy a harangtorony is hiányzik.
A belső tér a kor templomaihoz képest szellősebb, átláthatóbb, mely annak köszönhető, hogy fa karzata 1682-ben elpusztult. Boltozata fa gerendás keresztboltozat. A főhajót az oldalhajóktól 5-5 oszlop választja el, melyek isztriai kőből készültek. (forrás)
A Canal Grande (Nagy csatorna) a város fő kölekedési útvonala. 3 km hosszú és átlagosan 4-5 méter mély. Két partján több, mint száz palota, illetve több templom is látható. A Canal Grande fölött 4 híd ível át. A Ponte dell’Accademia (Akadémia híd),a Ponte degli Schlazi (Scalzi híd), a Ponte della Constituzione (Alkotmány híd), mely 2008-ban készült el,Santiago Calatrava tervei alapján és a Ponte de Rialto (Rialto-híd).
A Rialto-híd Velence legrégibb hídja a csatorna felett, 1588-1592 között építették. A 'rialto' szó a 'rivo alto', azaz magas part szókapcsolat összevonásából ered. Ez a lagúnának egy magasabban fekvő, ritkábban elöntött, de korábban mocsaras részét jelentette, ahol a legelső települések kialakultak. A X-XI. században lecsapolták a mocsarat és 1097-ben ide költöztették a város élelmiszerpiacát, melynek következtében a Rialto lett Európa egyik legnagyobb kereskedelmi központja. A középkorban a San Marco negyed a köztársaság politikai, míg a Rialto a kereskedelmi csomópontja volt. Innen felügyelték a keleti és a nyugati világ közti áruforgalmat, s itt osztották el az Európába továbbítandó luxuscikkeket. Itt működtek a nagy európai bankok kirendeltségei és a nemzetközi kereskedelmi cégek irodái is. Az aranykornak 1499-ben lett vége, amikor Vasco da Gama felfedezte a Jóreménység-fokot, s így új utak nyíltak a kereskedelem számára, amely a velencei monopóliumok lehanyatlását jelentette.
A híd fesztávolsága 27,2 méter, magassága 7,5 méter és alapzatát 12000 cölöp adja. (forrás)
Palazzo Cavalli-Franchetti: Zaha Hadid kiállítás
A kiállítás bemutatja Zaha Hadid számos festményét, rajzát, modelljét, látni fogunk róla készített filmeket, illetve épületeit megörökítő fotókat is.
Festményein láthatjuk, hogy karrierje kori szakaszában Zaha Hadid kiemelt érdeklődést mutatott az orosz avantgárd iránt. Korai képeire jellemző még a szükségesnél jóval erősebb torzítás is.
Zaha életének jelentős mérföldköveit képező három projekt, három külön szobában található:
A Vitra tűzoltóállomás, Hadid első megépült épülete, a Cincinnati Rosenthal kortárs művészeti központ, mely hozzásegítette a Pritzker –díj elnyeréséhez és a római MAXXI. A MAXXI jelképezi azokat az időket, amikor az építészeti gyakorlat implementálta és kifejlesztette a széleskörű kísérletezést a dinamikusan fejlődő számítógéppel segített tervezés vívmányaival.
A kiállítás keretein belül láthatjuk még Zaha Hadid irodájának jelenleg futó projektjeit is. (forrás)
Épült 1631-1681 között hálából a pestisjárvány elmúlásáért, Baldassare Longhena tervei alapján. A templom barokk stílusú, a Canal Grande torkolatát uralja. A templom alaprajza nyolsszögletű, melyet kerengő és kápolnakoszorú vesz körbe.
Építéséhez 110 700 cölöpöt vertek le, a falakat részben isztriai kőből, részben marmorinóból (márványporral hintett téglából) építették. A templom belsejét többek közt Tiziano festményei borítják. Az épületen csak állagmegóvó munkákat végeztek, ennek köszönhetően megőrizte eredeti barokk mivoltát.
A templomot 15 lépcsőfokból álló lépcsőn lehet megközelíteni, mely Salamon jeruzsálemi templomára utal. A főkupola két héjból áll statikai okok miatt. A nyolcszög alakú tér déli részéhez kapcsolódik a szintén kupolával fedett szentélyrész, ehhez kapcsolódik két 46 méter magas harangtorony. A homlokzaton négy falfülkében a négy evangelista szobra látható. (wikipédia)
Calatrava-híd, Ponte della Costituzione
A Santiago Calatrava spanyol építész tervezte gyalogoshíd a negyedik híd, mely átível a Canal Grande-n. Az építmény rengeteg vitát szült, olyannyira, hogy a nagyszabású avatóünnepség demonstrációs fenyegetettség miatt elmaradt. A nem várt akadályok (kivitelezési nehézségek stb) jelentősen megdrágították az építést, végül a tervezettnél háromszor drágábban sikerült megépíteni a hidat. Mindazonáltal a Ponte della Costituzione egy érdekes és jelentős kísérlet a régi és az új összefésülésére, hiszen Calatrava az üveg (mint kortárs anyag) mellett az isztriai fehér márványt használta a lépcsőfokok kialakítására, melyet számos itteni reneszánsz ill. barokk templom homlokzatán láthatunk. E híd példáján keresztül érthető, milyen nehéz egy ennyire jellegzetes városi szövetbe a mai kor építészeti ízlésének (is) megfelelő épületet vagy egyéb műtárgyat elhelyezni, ami azonban elkerülhetetlen, hiszen egy település, amit emberek laknak, egy élő szervezetként működik, azaz fejlődik, él, átalakul. S pont az emberi jellemből fakadóan minden változás, ami az emberek lakóhelyén történik, reakciót vált ki, amire ki így, ki úgy reagál, és ez mindenkinek a saját, demokratikus joga. (VÉS)
Tomba Brion, San Vito di Altivole
A Brion család sírkertje, San Vito d’Altivole
Carlo Scarpa, az alkotó képzőművészeti akadémiát végzett, építész „képzettsége” nem volt, bár a képművészeti irányzatok mellett kora kiváló építészei is hatottak rá. Talán ebből következik teljesen egyedi megközelítési módja az épületek, tárgyak, részletek tervezéséhez, az anyagok ismerete és a velük való bánásmód. Élete egyik utolsó munkája egy Treviso közelében lévő kis faluban található. San Vito-i temetőként emlegetik, pedig a temető csupán egy szokványos olasz, falusi temető. Carlo Scarpa-t a Brion család kérte fel a család sírbolt megtervezésére. A több évig tartó tervezői munka eredményeként egy hittel, érzelemmel átszőtt, az élet és a halál kapcsolatáról szóló, sajátos formálásban és anyaghasználatban testet öltő, költői sírkert született, a temetőt szolgáló ravatalozó kápolnával együtt. A sírkert „L” alakban öleli a temetőt, ahol a két szár metszésében van a Brion család kriptája. Az 1978-ban bekövetkezett halála után itt temették el a Maestro-t is, a sírját takaró kőlap szintén a sírkert beszögelésében van, de a temetőben és nem az általa tervezett sírkertben. Szinte megközelíthetetlen a temetői növényzet miatt, a sírkert kerítés hasadékán keresztül látható.
(Sk)
VELENCE HALADÓKNAK:
A klasszikus Velencei látnivalókon kívül ajánlom figyelmetekbe az alábbi kortárs művészeti alkotásokat is:
Punta Della Dogana Museum Palazzo Grassi
cím: Dorsoduro 2, (Vaporetto Line 1)
2009
Tadao Ando
A Pritzker díjas Tadao Ando tervezte új múzeum a Palazzo Grassi épület együttes felújítása során jött létre. Ando építészetének elmaradhatatlan eleme a japán tatami arányát követő látszóbeton, mely sokszor üvegtáblákkal párosul, persze érzéki természetes megvilágításban. A több mint 2500 tárgyas magángyűjtemény Francois Pinault tulajdona, üzleti birodalmának része többek között a Gucci és az Yves Saint Laurent cégcsoport. Az új épület egyszerre csemege a művészetek, a kortárs építészeti beavatkozások és a műemlék épületek szerelmeseinek. (CsL)
http://www.designboom.com/architecture/tadao-ando-punta-della-dogana-museum-in-venice/
http://www.rpbw.com/project/91/fondazione-vedova/
cím: Dorsoduro 2, (Vaporetto Line 1)
2009
Renzo Piano
A Magazzini del Sale egy összefüggő dokk-raktár terület kilenc hatalmas tégla csarnok épülettel. A 70 méter hosszú 8 méter magas egybefüggő tér Emilio Vedova alkotásainak ad otthont. Az eredeti karaktert főszerepbe helyezve került kialakításra a múzeum. A robosztus mennyezeti szerkezet és a nyers téglafalak erőt sugározó háttér, mely előtt vásznak-festmények lebegnek. A hatalmas alkotásokat mennyezeti gépek segítségével mozgatják a térben, igazi logisztikai gasztroélmény. (CsL)
http://www.rpbw.com/project/91/fondazione-vedova/
https://www.youtube.com/watch?v=w9I3V8wD8pU
Bírósági-Ügyészségi Irodaház
cím: Rio Terá Sant’Andrea
2012
C+S Architects
A Velencére jellemző sűrű városi szövetbe elhelyezett épület az egykori, 19.századi dohánygyár határát jelöli. Az új Calatrava hídtól 2 percre található épület tervezését nemzetközi pályázaton nyerte a C+S Architects. A tervezőpáros számos pályázaton elsőként futott be Olaszországtól Japánig, a legrangosabb díjakat mondhatják magukénak (pl.:Mies Van der Rohe 2009)
A „hosszú árnyéknak” becézett épület földszintje bejárható, a gyárterület fogadótéreként szolgál, emellett a teljes terület infrastrukturális hátterét biztosítja.(CsL)
http://web.cipiuesse.it/en/projects/lcv-law-court-offices-venice_5_64.htm
Sant’ Erasmo sziget partszakasz
cím: Sant’Erasmo, Murano melletti sziget
2014
C+S Architects
Aki már sokszor járt Velencében és szeretne egy kicsit kiszakadni, háta mögött hagyni a turista tömegeket és a kiállítás vizuálzaját, annak ideális hely a Sant’ Erasmo sziget. Az elmúlt évtizedek ingatlan spekulációs beépítési lázától megóvott sziget néhány éve végre megkapta a hozzá illő minőségi tájépítészeti kialakítást. A kikötő mólói, növényszigetei, a sziget ösvényei mellett a kompozíció fókuszában a Massimiliano erőd áll. A gyönyörű kör alaprajzú tégla erőd a Velence-i lagúna véd rendszerének volt kiemelt eleme a 19. században, jelenleg kiállításnak ad otthont. (CsL)
http://www.archello.com/en/project/sant%E2%80%99erasmo-island-lagoon-venice
erőd múzeum:
http://web.cipiuesse.it/en/projects/tmm-torre-massimiliana-museum_5_2.htm
Giudecca lakótömbök, társasházak
cím: Sant’Erasmo, Murano melletti sziget
2003
Cino Zucchi Architetti
A Giudecca sziget Velene központi szigetétől délre fekszik, több építészeti érdekességnek ad otthont. Ezek közül egyértelműen a szupersztár a Palladio tervezte il Redentore, számos más templom mellett. Ugyanakkor érdemes elsétálni a Cino Zucchi iroda által tervezett lakóépületekhez. A Redentorétól nyugatra érdemes sétálni az északi parton, át a hídon majd balra lesétálni a sziget egyik legszűkebb sikátorán a calle stretta Ferrando-n mely egyenesen rávezet az iroda egyik leghíresebb épületéhez a fehér keretezett ablakos lakótömbhöz. A saroképület mögött déli irányban több lakóépülete is megépült, melyek mind klassz példák a kötöttségekkel teli szövet beépíthetőségére. (CsL)
http://www.archello.com/en/project/giudecca-venice